Site instellingen

Inhoudsopgave

Wat zijn site instellingen?

De site instellingen vind je door op het derde icoon (het tandwiel) te klikken in het menu van de editor.

Site instellingen zijn instellingen die - de naam zegt het al - gelden voor de gehele site. Je stelt hier dingen in die van toepassingen zijn op alle pagina's van de website. Als je klikt op het icoontje van site instellingen, krijg je een aantal onderdelen te zien. Hieronder leggen we per onderdeel uit welke informatie je kunt instellen of aanpassen.

Let op: niet alle site instellingen worden hier toegelicht. Sommige informatie is alleen nuttig voor de developers van de website en hoeven dus nooit aangepast te worden.

De site instellingen vind je door op het bovenste icoontje (het tandwiel) in het menu van de editor te klikken

1. Inhoud

Bij Inhoud vind je een aantal algemene, school gerelateerde zaken die op de website getoond worden: 

  • Logo
  • Social media

1.1 Logo

Hier kun je het logo van de school uploaden. Het logo wordt automatisch in de menubalk bovenaan de website getoond. Je kunt het logo uploaden of veranderen door op het pennetje te klikken. Het pennetje wordt zichtbaar als je over de afbeelding heen hoovert met je muis. Je komt vervolgens in de Mediabibliotheek. Staat het logo daar nog niet in, dan kies je voor 'Upload bestand' boven in de editor. Selecteer het bestand dat je wilt uploaden. Het bestand wordt toegevoegd aan de Mediabibliotheek, zodat je het kunt selecteren. Klik vervolgens op 'Toepassen' rechtsboven in de editor. Je ziet het gekozen logo verschijnen in het 'Logo' venster.

Let op: gebruik voor het logo altijd een SVG-bestand (geen .jpg en .png).

1.2 Social media

Hier kun je de social media kanalen van de school instellen. Klik op + Nieuwe Social media toevoegen om een nieuw item te maken. 

In het dropdownlijstje zie je een aantal opties staan: 

  • LinkedIn
  • YouTube
  • Facebook
  • X
  • Instagram

Selecteer de optie die je wil toevoegen en scroll vervolgens iets naar beneden. In het veld Link kun je de URL van het desbetreffende social media kanaal plakken. Klik vervolgens op 'Pas toe' en 'Opslaan'.

2. Navigatie

Dit is het menu helemaal bovenaan de website. 

2.1 (Sub)menu-item toevoegen

Je kunt menu-items aan het primair menu toevoegen door te klikken op + Nieuwe Primair menu toevoegen (max. 5 items). Vervolgens vul je de volgende velden in:

  • Titel: de naam of titel die in het menu getoond moet worden. Dit is het woord dat zichtbaar en aanklikbaar is voor een bezoeker van de website. Bijv. 'Agenda'.
  • Link: de pagina of website waar het menu item naartoe moet leiden. Je hebt hier drie opties:
    • Inhoud: hier kun je een pagina binnen de website selecteren. Bijv. de agenda. Selecteer in de dropdown de betreffende pagina.
    • Media: je kunt aan een menu item (net zoals elke link op de website) ook een bestand koppelen. Dit wordt dan automatisch een download link. Kies in dat geval bij 'Media' een bestand uit de mediabibliotheek.
    • URL: wil je verwijzen naar een externe website, dan kun je hier de url van die website invoeren. Dit is bijv. het geval als je naar een extern intranet wilt verwijzen vanuit het topmenu.
      Let op: zorg ervoor dat je hier de volledige url plaatst, dus inclusief https://. Je kunt het beste naar de betreffende website gaan en de url kopiĆ«ren uit de url balk van je browser. Plak deze vervolgens in het URL veld.
  • Openen in nieuwe tabblad: zet deze toggle aan als je wilt dat de link van dit menu-item in een nieuw tabblad van de browser opent. We adviseren om dit altijd te doen als je naar een externe website verwijst of als je een bestand opent, zodat de bezoeker niet direct volledig van de website weg wordt geleid.

Onder een primair menu-item, kun je ook nog submenu-items toevoegen. Dit doe je door eerst het desbetreffende hoofdmenu-item aan te klikken en vervolgens scroll je naar beneden naar 'Submenu-items'. Klik op + Nieuwe Submenu-items toevoegen en volg de stappen zoals hierboven beschreven voor de hoofdmenu-items. 

Menu-item bewerken

Je kunt een menu-item bewerken door op het pennetje links naast het item te klikken. Klik daarna op 'Pas toe' en vervolgens op 'Opslaan'.

Menu-item verwijderen

Je kunt een menu-item verwijderen door bij het betreffende item op het prullenbak-icoon (rechts van de titel) te klikken. Klik daarna op 'Opslaan'.

Volgorde van het menu veranderen

Je kunt een menu-item verschuiven door op de 6 puntjes links van de titel te klikken en het item (terwijl je deze ingedrukt houdt) naar boven of naar beneden te verschuiven. Laat het item los op de plek waar je het wilt hebben. De volgorde van de menu items (van boven naar beneden) wordt in het topmenu op de website van links naar rechts getoond. Vergeet niet op 'Opslaan' onderin de editor te klikken.

2.2 Achtergrondafbeelding aanpassen

Ieder primair menu-item heeft een eigen achtergrond afbeelding. Deze wordt rechts naast het submenu getoond als deze uitgeklapt is. Je voegt deze afbeelding toe via de Mediabibliotheek

2.3 CTA toevoegen

In het menu kan een Call to Action toegevoegd worden. Deze wordt rechts op de afbeelding in het primair menu getoond. Met deze CTA kun je een websitebezoeker snel verwijzen naar een bepaalde pagina, bijvoorbeeld om je aan te melden voor een open dag. In de CTA wordt verwezen naar een specifieke pagina. Dit stel je in via het veld 'CTA link tekst' en 'CTA link'. 

  • CTA link tekst: Dit is de tekst die op de button staat, bijvoorbeeld 'Lees meer'.
  • CTA link: Dit is de pagina of externe URL waar je naar verwezen wordt als je klikt op de button. Kies Inhoud als je wil verwijzen naar een pagina op de website, kies Media als je wil verwijzen naar een PDF-document uit de Mediabibliotheek en kies URL als je wil verwijzen naar een externe website.

2.4 Header afbeelding wijzigen

De headerafbeelding die je bij deze instellingen kunt instellen wordt als header op alle onderliggende pagina's getoond. Meer informatie daarover vind je in het onderdeel Header toevoegen.

2.5 Secundair menu

Rechts in de menubalk kunnen nog 3 items toegevoegd worden, bijvoorbeeld 'Contact', 'Agenda' of 'Magister'. Je voegt deze items op dezelfde manier toe als de hoofdmenu-items.

2.6 Google translate pop-up

Deze instelling is alleen relevant als Google translate gebruikt wordt om de website automatisch te vertalen. In deze pop-up kun je bijvoorbeeld zetten dat Google translate gebruikt kan worden, maar dat de vertalingen niet altijd volledig of juist zijn. 


3. Footer

In dit onderdeel kunnen gegevens uit de footer aangepast worden, bijvoorbeeld de naam van de school, het adres, het logo en de contactgegevens. Ook kun je hier het menu in de footer wijzigen en je kunt de privacyverklaring hier wijzigen.

Je kunt menu-items aan de footer toevoegen door te klikken op + Nieuwe Footer menus toevoegen. De privacyverklaring wijzig je door op + Nieuwe Footer links toevoegen te klikken. Vervolgens vul je de volgende velden in:

  • Titel: de naam of titel die getoond moet worden. Dit is het woord dat zichtbaar en aanklikbaar is voor een bezoeker van de website. Bijv. 'Agenda'.
  • Link: de pagina of website waar het menu item naartoe moet leiden. Je hebt hier drie opties:
    • Inhoud: hier kun je een pagina binnen de website selecteren. Bijv. de agenda. Selecteer in de dropdown de betreffende pagina.
    • Media: je kunt aan een menu item (net zoals elke link op de website) ook een bestand koppelen. Dit wordt dan automatisch een download link. Kies in dat geval bij 'Media' een bestand uit de mediabibliotheek.
    • URL: wil je verwijzen naar een externe website, dan kun je hier de url van die website invoeren. Dit is bijv. het geval als je naar een extern intranet wilt verwijzen vanuit het topmenu.
      Let op: zorg ervoor dat je hier de volledige url plaatst, dus inclusief https://. Je kunt het beste naar de betreffende website gaan en de url kopiĆ«ren uit de url balk van je browser. Plak deze vervolgens in het URL veld.
  • Link openen in nieuwe tabblad: zet deze toggle aan als je wilt dat de link van dit menu-item in een nieuw tabblad van de browser opent. We adviseren om dit altijd te doen als je naar een externe website verwijst of als je een bestand opent, zodat de bezoeker niet direct volledig van de website weg wordt geleid.

Als je alle velden hebt ingevuld klik je op 'Pas toe' rechts bovenin de editor. Het item verschijnt in het lijstje van menu-items. Klik daarna op 'Opslaan'.


4. Styling

De kleuren en het lettertype van de website kunnen hier gewijzigd worden. Wijzig dit niet zomaar, omdat dit het design van de website volledig verandert. 

5. Formulier

Bij het onderdeel 'Formulier' regel je de algemene instellingen van formulieren op de website.

5.1 E-mail

Als je een formulier plaatst op de website, kun je voor dat specifieke formulier instellen wie de geadresseerde is van dat formulier. Naar dat e-mailadres worden inzendingen gestuurd die via dat betreffende formulier binnenkomen.
Bij Site instellingen > Formulier kun je bij het veld 'E-mail' een fallback e-mailadres invullen. Dit is het e-mailadres waar het systeem op terug kan vallen als er bij een formulier geen geadresseerde e-mailadres is ingevuld. Zo weet je zeker dat er geen berichten 'verloren' gaan omdat ze nergens naartoe gezonden kunnen worden. Vaak stel je hier een algemeen e-mailadres in, bijv. info@voorbeeldschool.nl.

5.2 Succesbericht

Vul hier het bericht in dat getoond moet worden als een contactformulier succesvol is ingevuld en verstuurd. Dit bericht wordt bij de verzendknop getoond op het moment dat het formulier ingezonden is.

5.3 Error bericht

Vul hier het bericht in dat getoond moet worden als een contactformulier niet verzonden kon worden. Vaak wordt dit veroorzaakt doordat een of meerdere velden van het formulier niet correct zijn ingevuld. In dat geval zal dit bericht worden getoond bij de verzendknop op het moment dat de persoon die het formulier invult op de verzendknop heeft geklikt. Daarnaast zal het veld of de velden oplichten die niet (correct) zijn ingevuld, met toelichting wat er niet goed is gegaan (zie 5.4).

5.4 Error: 'Dit veld is verplicht'

Als een veld binnen een formulier als verplicht staat ingesteld, doet het systeem een check of het veld wel is ingevuld voordat het verstuurt kan worden. Is het veld verplicht, maar niet ingevuld, dan verschijnt er een melding bij dat betreffende veld. Vul hier de tekst in die op dat moment moet verschijnen bij het betreffende veld.

5.5 Error: 'Dit telefoonnummer is ongeldig'

Op het formulierveld van het type 'telefoonnummer' zit een automatische check. Op het moment dat iemand hier een ongeldig telefoonnummer heeft ingevuld (te weinig of te veel cijfers) en de verzendknop wordt aangeklikt, dan verschijnt er bij dit veld een melding. Vul hier de tekst in die op dat moment bij het telefoonnummer veld moet verschijnen.

5.6 Error: 'Dit e-mailadres is ongeldig'

Op het formulierveld van het type 'e-mailadres' zit een automatische check. Op het moment dat iemand hier een ongeldig e-mailadres heeft ingevuld (bijv. geen @ maar een & gebruikt) en de verzendknop wordt aangeklikt, dan verschijnt er bij dit veld een melding. Vul hier de tekst in die op dat moment bij het e-mailadres veld moet verschijnen.

5.7 Error: 'Deze datum is ongeldig'

Op het formulierveld van het type 'datum' zit een automatische check. Op het moment dat iemand hier een ongeldige datum heeft ingevuld (bijv. geen jaartal) en de verzendknop wordt aangeklikt, dan verschijnt er bij dit veld een melding. Vul hier de tekst in die op dat moment bij het datumveld moet verschijnen.

6. Favicons

Hier kun je de favicon van de website wijzigen. Je upload dit bestandje in de Mediabibliotheek.

7. Standaard afbeeldingen

Hier kunnen standaard afbeeldingen voor de headers en vacatures geupload worden. Je gebruikt hiervoor de Mediabibliotheek. Deze afbeelding wordt getoond, wanneer er niets ingesteld is bij de postinstellingen van de desbetreffende pagina. 

8. HTML-snippets

Op deze plek bij de site instellingen kunnen HTML snippets toegevoegd worden aan de website. HTML snippets zijn kleine stukjes HTML-code die ervoor zorgen dat er 'achter de schermen' van de website bepaalde acties worden uitgevoerd. Denk bijv. aan Google Analytics, die gedrag van bezoekers kan bijhouden (bijv. het aantal keer dat een bepaalde knop wordt aangeklikt). Maar ook de code van een cookiemelding zou hier geplaatst kunnen worden, zodat bezoekers een cookiemelding te zien krijgen als ze de website bezoeken.

Afhankelijk van het type snippet dat je wilt plaatsen, gebruik je het veld <head> injectie of <body> injectie. De aanbieder of maker van de snippet zal aan kunnen geven in welk veld je de html-snippet moet plaatsen.

Gebruik je geen HTML-snippets, dan zijn deze velden dus leeg. Dit heeft voor bezoekers geen invloed op het gebruik van de website.

Extra hulp nodig?

Heb je extra ondersteuning nodig bij het doorvoeren van wijzigingen op de website of loop je tegen een technisch probleem aan? Neem dan contact op met de afdeling Communicatie.